Här finns tips och guider för Ubuntu.

torsdag 8 februari 2007

Supersnabb tillgång till valfritt program

När jag klickar på min webbläsare, Swiftfox så vill jag att den ska starta omedelbart, tycker det är skitjobbigt att den ska ta massa tid på sig att starta. Jag har gott om ram minne och har inget problem med att Swiftfox konstant är i minnet på datorn. Jag kommer sällan upp i 512 meg användande av ram minnet trots att jag har 1 gig.
Denna guide kommer att visa hur man gör för att få blixtsnabb tillgång till valfritt program. Jag kommer i denna guide att använda Swiftfox som exempel. När du har följt denna guide så kommer du efter att ha startat om datorn få webbläsaren att starta lika snabbt som på videon nedan.


Om du inte kan se filmen ovan så följ min flash 9 guide.

För att ordna detta så gör vi följande. Börja med:

sudo gedit /etc/apt/sources.list


lägg till nedanstående 2 rader längst ner i dokumentet som öppnades och spara och stäng ner gedit.

deb http://asher256-repository.tuxfamily.org edgy main dupdate french

deb http://asher256-repository.tuxfamily.org ubuntu main dupdate french


Efter detta så kör kommandot

sudo apt-get update

Följt av

sudo apt-get install alltray

Högerklicka på skrivbordet och välj "Skapa dokument" följt av "Tom fil". Döp filen till .startme

Dubbelklicka på filen och skriv in nedanstående i filen.

alltray /opt/swiftfox/swiftfox &

/opt/swiftfox/swiftfox är sökvägen till programmet du vill ha omedelbar tillgång till.
Spara och stäng ner gedit.
Nu flyttar vi filen till vår hemkatalog och gör filen körbar. Starta upp ett terminalfönster och skriv in.

cd Desktop/

följt av

sudo chmod +x .startme

och slutligen

mv .startme /home/DITTANVÄNDARNAMN/

Glöm inte att byta ut DITTANVÄNDARNAMN ovan till ditt användarnamn på datorn.
Gå nu in i System/inställningar/Sessioner och klicka på fliken Startprogram och därefter på Lägg till. I rutan som dyker upp skriv in sökvägen till .startme filen.

/home/DITTANVÄNDARNAMN/.startme
glöm inte att byta ut DITTANVÄNDARNAMN ovan till ditt användarnamn på datorn.
Efter du skrivit in sökvägen tryck Ok följt av Stäng. Starta sedan om datorn och du kommer se Swiftfoxiconen uppe till höger. Klicka på den och du har omedelbar tillgång till programmet.

Om programmet du använder inte har någon egen icon eller om du vill använda en egen icon så skriv in följande i .startme filen efter startkommandot.

-i /sökväg-till-iconen.png &

Ett exempel skulle kunna vara

alltray /opt/swiftfox/swiftfox -i /usr/share/pixmaps/firefox.png &

Min .startme fil ser ut som nedan

alltray /opt/swiftfox/swiftfox &
alltray /usr/bin/mozilla-thunderbird &


Tänk på att alltray gör så att programmet finns ständigt i minnet. Om du kör t.ex. Firefox/Swiftfox med alltray glöm inte att högerklicka och välja "exit" när du ska stänga av datorn. Om du inte gör detta kommer Firefox/Swiftfox klaga att det kraschat nästa gång du startar det.
Jag har inte kommit på något sätt att få iconen att hamna där jag vill ha den. Om nån vet hur man kan få iconen att hamna på valfritt ställe får gärna höra av sig till mig.


Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

bra tips!

men är ".startme" delen nödvändigt? Det borde räcka med bara skriva "alltray /opt/swiftfox/swiftfox &" direkt i session.

Bossieman sa...

Det spelar ingen roll egentligen. Jag föredrar att ha dem i en fil så kan jag samla alla däri.