Här finns tips och guider för Ubuntu.

tisdag 30 januari 2007

Att använda Swiftfox istället för Firefox.

Swiftfox är Firefox kompilerad för en specifik processor. Jag har en pentium4 processor och har installerat Firefox (Swiftfox) optimerad för min processor. Swiftfox finns till följande processorer:

swiftfox-athlon
swiftfox-athlon-xp
swiftfox-athlon64
swiftfox-athlon64-32bit (AMD64 users on a 32bit OS)
swiftfox-k6-2
swiftfox-pentium-m
swiftfox-pentium2
swiftfox-pentium3
swiftfox-pentium3m
swiftfox-pentium4
swiftfox-prescott

För att installera Swiftfox så gör så här. Lägg till raden
deb http://getswiftfox.com/builds/debian unstable non-free
till din repositorylista som du når genom kommandot:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Spara och avsluta gedit. Skriv därefter in följande i ett terminalfönster.

sudo apt-get update

Slutligen installerar du det paket som motsvarar din processor. Om du har en Pentium4 processor skriver du in.

sudo apt-get install swiftfox-pentium4

Efter allt är klart så skapar vi en genväg till Swiftfox och konfigurerar Swiftfox för bredband.
Swiftbox ligger under Program/Internet. Dra iconen till t.ex. den övre panelen så att du snabbt har tillgång till den.
Ta bort Firefox-iconen från panelen eftersom du inte kommer använda den mer.
Starta upp swiftfox.
Skriv in i addressefältet:

about:config [Tryck enter]

I filterfältet skriver du in network.http.pipelining
Kontrollera att den står på ”true” om inte dubbelklicka på raden och den växlar till ”true”
Skriv därefter in network.http.pipelining.maxrequest och sätt värdet till 8.
Skriv därefter in network.http.proxy.pipelining och kontollera att den står på ”true”.
Skriv sedan in network.dns.disableIPv6 och kontrollera att den står på true.
Därefter skriver du in plugin.expose_full_path och kontrollerar att den står på ”true”.
Högerklicka därefter och välj new-integer och skriv in nglayout.initialpaint.delay.
Klicka ok. Skriv därefter in värdet 0 och tryck ok.
Välj new-integer igen och skriv in content.notify.backoffcount och sätt värdet till 5.
Välj new-integer åter igen och skriv in ui.submenuDelay och tilldela värdet 0.
För den som vill ha Swiftfox på Svenska gör följande.
Skriv in i filterfältet general.useragent.locale
Dubbelklicka på fältet och skriv in: sv-SE
Klicka sedan här.
Tillåt popupfönster om Swiftfox protesterar. Efter installationen starta om Swiftfox och den är på Svenska.
Länken ovan gäller för Swiftfox 2.0. (Den senaste 7/12/2006)
Jag använder en del tillägg till Swiftfox och kommer här att länka till de jag tycker är bra.
För att få bort reklam från websidorna använder jag Adblock plus tillsammans med Adblock filterset G.updater. För att besöka FTP-servrar använder jag FireFtp Jag använder Cooliris Previews för att se vad som döljer sig bakom länkarna utan att behöva klicka på länkarna. För att hantera pdf filer använder jag PDF-Download.
Gmail Notifier för att få besked när jag får epost.
CustomizeGoogle för att få sökförslag m.m via google. Linkalert använder jag för att få information om vad som döljer sig i en länk (Pdf, tex, .exe o.s.v.)
Svensk rättstavningsordlista så att Swiftfox inbyggda rättstavningsprogram fungerar.
För att få snabb definition av svåra engelska ord använder jag Dictionary TooltipS.


Mer finns att läsa om Swiftfox på deras hemsida.
www.getswiftfox.com

Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena! måsta bara säga att du gör grymt bra guider! men jag får inte det svenska språket att funka i swiftfox. jag har ändrat till sv-SE, men sen när jag laddar hem den filen som man ska och packar upp den, så vet jag inte vad man ska göra? ska man packa upp den på nåt särskilt ställe kanske? // många tack. / Johan

Anonym sa...

jag får två swiftfox efter detta. en vanlig "swiftfox" och en "swiftfox browser (32bit)", vilken ska jag använda eller det kanske inte spelar nån roll?

Bossieman sa...

Man ska inte packa upp filen som man laddar ner. Om ni klickar på länken och väntar lite så ska ni bli tillfrågade om ni vill installera språkpaketet. Annars kan ni ladda ner .xpi filen till skrivbordet och därefter ta den och dra den till adressfältet i Swiftfox och installera det den vägen.

Anonym sa...

Jag blev inte tillfrågad om installation av sv-SE.xpi utan om jag ville spara den. Men man kan ju spara filen och sedan högerklicka på den och välja Open with -> Swftfox, så får man upp installationen.

arias sa...

vad för Swiftfox ska man använda om man har Intel Centrino ?

jag har prescott men det laggar hela tiden, fungerar väldigt segt. vet inte riktigt vad det beror på. kanske beror på att jag använder fel swiftfox eller att jag använder Hardy Heron ?

Bossieman sa...

@arias

Jag rekomenderar STARKT att du överger Swiftfox och satsat på Swiftweasel istället, guide finns på bloggen.

Anonym sa...

Hej... Jag gick in på "http://releases.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/" och kollade...
Jag har Swiftfox 3.0.2pre, 32bit OS på 64system.

"3.0", "3.0rc1", "3.0rc2", "3.0rc3", "latest-3.0" och "latest" fungerar inte utan jag får meddelandet:

"Svenska (SE) Language Pack 3.0 could not be installed because it is not compatible with Swiftfox 3.0.2pre"

Kan jag nedgradera swiftfox på något smidigt sätt för att få sv-SE language pack att fungera?