Här finns tips och guider för Ubuntu.

torsdag 22 februari 2007

Feisty Fawn Herd 4

Jag har idag tagit steget till att installera pre-versionen av Ubuntu 7.04. Jag vill inte rekomendera er som sitter med 6.06 eller 6.10 versionerna att uppgradera ännu. Saken är att jag känner att jag måste ha ett försprång gentemot er läsare när den riktiga versionen släpps. Detta för att kunna ge den support som jag vill kunna samt kunna skriva spännande guider och tips för er när 7.04 väl släpps.

Så hur funkar Feisty Fawn idagsläget?
Jag är riktigt imponerad än så länge. Systemet är bra mycket snabbare än vad 6.10 var för mig. Det levereras med firefox 2.0.0.1, kernel 2.6.20-8-generic, gaim 2.0.0Beta6, gnome 2.17.91. Jag testade att installera Amarok och versionen den installerar är 1.4.5 vilket är den absolut senaste versionen. Vill ni installera den senaste versionen men sitter på 6.06 eller 6.10 så kolla in min guide för Amarok.
Installationen gick mycket smidigt. Jag partionerade för första gången så att mitt /home/ fick en egen partition. Efter installationen var klar så möttes jag av ett stort antal uppdateringar.

Med TDC 28mbit bredband gick det fort att uppdatera.

Startar man upp firefox möts man av

Den första nyheten jag märkte var följande. En kontrollpanel under System. Gillar den skarpt.

Passade på att använda kontrollpanelen till att installera svenskt språkstöd

Fantiserade om att Firefox skulle bli svenskt efter installationen av språkpaketen. Testade att starta upp Firefox och mötes av

Helt underbart!
Installerade Gdesklets och märkte att feisty verkar suga lite mer ram än 6.10.

Jag ser verkligen fram emot att följa utvecklingen och det ser ut som om Feisty kommer bli fantastiskt bra.
Allt funkade direkt. Har inte behövt göra några inställningar på min Dimension-5000.

Inga kommentarer: