Här finns tips och guider för Ubuntu.

tisdag 20 mars 2007

Snabba upp program.

Jag har tidigare berättat om hur man med hjälp av Alltray kan få väldigt snabb tillgång till program.
Jag har stött på ett väldigt enkelt tips som fixade problemet med att vissa program tog väldigt lång tid på sig att starta. En del har ibland problem med att det kan ta upp till 10-20 sekunder innan t.ex. terminalfönstret öppnas efter att man klickat på det.
när jag såg tipset tänkte jag att det inte kan stämma men efter att testat det så startade aapplikationerna upp märkbart snabbare. Jag vet inte varför det här tipset funkar men det spelar kanske inte så stor roll.
Så här gör du för att testa tipset.

sudo gedit /etc/hosts

Du får nu upp ett textdokument. Se till att det efter 127.0.0.1 localhost står din dators namn. Min dator heter Dimension-5000 så jag har bara skrivit till det efter 127.0.0.1 localhost så att det ser ut som på bilden nedan.



Efter du skrivit in din dators namn och sparat dokumentet så logga ut och sedan logga in igen och du kommer förhoppningsvis märka skillnad.


Andra bloggar om: , ,