Här finns tips och guider för Ubuntu.

tisdag 5 februari 2008

Hardy Heron 8.04 LTS

Nästa version av Ubuntu planeras att släppas i April 2008 och har fått namnet Ubuntu Hardy Heron.
Heron är en fågelfamilj som på svenska blir hägrar.



Hardy blir på svenska något i stil med robust, vid god hälsa, levnadskraftig i svåra förhållanden.

Så det vi har att vänta av Hardy Heron är ett ytterst stabilt och robust operativsystem men ändå fri som en fågel. Det finns en anledning till att det läggs mycket resurser på just stabiliteten i Hardy Heron, detta p.g.a. det rör sig om en LTS version (Long Time Support) vilket innebär att det kommer att erbjudas 5 år av support på denna realesen.

Hardy Heron kommer inte att innehålla massor av nya funktioner eller effekter, det mesta av krutet läggs på att få ut en stabil version som kan supportas under 5 år.
De nyheter som kommer rör främst systemet i sig, ljudet får sig en rejäl uppgradering i form av PulseAudio, GVFS ersätter det åldrande GnomeVFS vilket kommer att förbättra Nautilus avsevärt förhoppningsvis. En ny bittorrent klient Transmission kommer att finnas och ersätta Gnome BitTorrent.
Vinagre ersätter xvnc4viewer. Brasero kommer att komplettera nautilus CD/DVD bränning samt ersätta Serpentine.

Nedan är en bild på Hardy Heron Alpha 4 direkt efter installation och uppdatering på min Zepto Znote 6224W.


Mitt intryck av Hardy Heron är splittrat, det som är positivt är att systemet är mycket snabbt jämnfört med Gutsy Gibbon.
Systemet kommer även att bli mycket stabilt och den långa supporten bådar gott inför realesen i April.
Det som jag ser som den största nackdelen och besvikelsen är avsaknaden av stöd för Intel 82801H (ICH8 Family) ljudkort. Detta ljudkort är standard på intels Santa Rosa plattform och är mycket vanligt idag på nya laptopar. Jag har skrivit om detta tidigare och det finns många buggrapporter om detta ljudkort i launchpad . Det är ett mysterium för mig hur en realese med support för 5 år saknar stöd för detta ljudkort.
När nybörjare testar Hardy Heron och märker att de inte får ljud så är det många som inte kommer att orka engagera sig i att lösa detta.
Jag hoppas innerligen på att detta är löst till realesen i April.

Mer info finns här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

låter inte som ett problem specifikt för ubuntu?

Anonym sa...

Dem verkar ha fixat problemet med ljudet, jag kör Hardy Heron alpha 6 nu och hade stöd för all min hårdvara redan från start, förstå gången någonsin! Helt underbart.

Rekommenderar starkt att testa alpha 6:an om ni har problem med hårdvaran under 7.10, den känns stabil och bra redan nu.

Bossieman sa...

Redan aplha 5 funkade ljudet och allt out of the box på min. Underbart!