Här finns tips och guider för Ubuntu.

fredag 29 februari 2008

QNAP TS-209

QNAP TS-209 är en NAS, ftp server, UPnP server, bittorrent klient och en väldans massa annat i ett.



Att beskriva alla funktioner som den har skulle ta väldigt mycket tid. Jag nöjer mig här med att beskriva det jag upplevt efter snart 2 månaders användning av den.

Enheten har stöd för två SATA diskar och kan konfigureras i antingen Raid 0- eller Raid 1 eller som JBOD. Min enhet innehåller 2 x Samsung 750GB SpinPoint F1 HD753LJ diskar.

Det jag hade hört innan inköpet var att den skulle fungera bra i Ubuntu och den kör själv GNU/Linux som operativsystem.
Till min stora besvikelse lyckades jag inte aktivera den via Ubuntu. Man får med en skiva som innehåller program för Windows och MAC som aktiverar enheten.
Efter att ha fått hjälp av en Macbook så kunde enheten initieras. Efter detta så fungerar enheten ypperligt i Ubuntu. Konfigurationen sköts via ett webbinterface





och är extremt enkelt att förstå sig på.

Den har stöd för NFS och efter att ha aktiverat funktionen så modifierade jag /etc/fstab och la in dessa rader

192.168.1.123:/Backup /Backup nfs _netdev,auto,user 0 0
192.168.1.123:/Nerladdat /Nerladdat nfs _netdev,auto,user 0 0


Vilket resulterar i



Du måste skapa mapparna Nerladdat samt Backup med kommandot sudo mkdir /Nerladdat samt sudo mkdir /Backup för att det ska fungera. Jag har även skapat de två mapparna via administrationsverktygen för QNAPen.
När detta är gjort så har jag nu 750 GB extra utrymme (jag använder raid 1) som automonteras så fort jag loggar in med laptoppen på mitt hemnätverk.



Jag kan utan problem streama 720p filmfiler utan minsta lagg och kopiering och annat går fruktansvärt fort.

Den inbyggda torrentprogrammet var en stor besvikelse då den inte ger högre nerladdningshastigheter än ca 10Kb/s trots uppdaterad firmwire och korrekt konfiguration.

Jag har inte lärt mig på långa vägar alla funktioner i enheten och trots avsaknaden av initiering via Ubuntu så är jag nöjd med den. Den är lite dyr men dess snabbhet och många funktioner kompenserar detta anser jag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Har du fortfarande inte fått ordning på torrent-programmet? Vore ju grymmt behändigt.

Bossieman sa...

@Anonym

Det ar nat fel med torrentprogrammet, har last p[ deras forum och dar finns massor av personer med precis samma problem.

Anonym sa...

Kan man använda några andra filsystem än NTFS?? Tillexempel EXT3 och ReiserFS

Bossieman sa...

NTFS ar inte default eftersom system ar linuxbaserat. Filsystemet ar EXT2 default.

Thomas Tvivlaren sa...

Är också ägare till en dylik (fast Pro-modellen). Den inbyggda Torrentklienten suger onekligen men det går å andra sidan att komma runt genom att installera Optware och på så sätt få tillgång till rTorrent som är en något vassare klient (om än inte ideal).

Däremot har jag problem med FTP-servern men det är en annan historia...

Anonym sa...

Endast Pro-modellen stöder NFS enligt specifikationerna. Men det är kanske den du har?
Som tidigare påpekats går det att byta ut torrentklienten mot andra.

Bossieman sa...

Jag har inte Pro modellen men NFS finns med i denna.

Anonym sa...

Aha, då har du tur. Enligt Qnap är det en "bug" (sic!) att en del personer fått NFS i den vanliga modellen :)
Jag köpte Pro då jag inte vågar hoppas på samma tur, men det kanske kan vara värt att påpeka att den "vanliga" modellen faktiskt inte stöder NFS egentligen.

Anonym sa...

Det som står på deras sida är att pro-modellen har nfs-klient väl? Serverdelen ska bägge ha.

Bossieman sa...

Server trodde jag det var som det pratades om här, eller?

Anonym sa...

ja. klient kan ju vad som helst vara. men det är kanske bäst att du påpekar att inte TS-209 har NFS i standardutförande (som du påstår nu) då det vore tråkigt om någon köpte den för det och det sedan saknades. finns trådar om detta på qnaps forum där folk klagar på att de inte förstått detta