Här finns tips och guider för Ubuntu.

måndag 14 april 2008

Nya produkter från Zepto

LaptopWorld.dk har en artikel som ger oss en försmak av vad Zepto kommer att lansera snart. Zeptos datorer fungerar bra med Ubuntu och de kan fås utan förinstallerat operatisystem från Mirosoft. Jag tänker inte avslöja allt, men här är lite godis, den nya modellen Notus.



* 800MHz ULV A110 Processor (Diamondville), Intel processor med 400MHz FSB, 512KB L2 cache, TDP 3W
* 1GB onboard ram
* 4200RPM 1,8” harddisk upp til 100GB konfiguration
* 12,1” eller 12” WXGA skärm med 1280x800 upplösning
* 4i1 kortläsare
* 3 USB
* Giga ethernet och wireless, Bluetooth, samt möjlighet för mobililt bredband via 3G.
* VGA ut
* Batteri: Upp til 9h
* Vikt: 1.3 Kg
* Dimensioner: 296 x 209 x 13.5 ~ 29.7mm

Hela artikeln finns här på danska.

2 kommentarer:

Jonatan P sa...

Oj oj oj! Detta verkar ju riktigt intressant! Ur mitt studentperspektiv så är denna dator näst intill ultimat för att bära med sig och anteckna på. Jag satt tidigare och tittade på Zepton som kostade runt 3800SEK (kommer inte ihåg vilken modell) - då främst med batteritiden i åtanke.
Här har vi nästan två timmar längre batteritid!

Priset verkar däremot inte riktigt falla studenten i smaken, i den danska artikeln som du länkar till så står det att datorn kommer kosta 8000 (danska?) kronor. Det innebär ett svenskt pris på strax över 10,000 kronor.. Detta är väl ändå i överkant för kraften man egentligen får? Jag menar.. Processorn ligger ju ändå på 800 MHz. DVI saknas, och mer RAM skulle i alla fall inte jag gnälla över. Men skärmen verkar klockren!

Tack för tipset!

Bossieman sa...

@Jonathan P

Datorn är väldigt intressant anser jag. Hastigheten i sig spelar ju nada roll här. 800 Mhz säger inget, komer att finnas upp till 2 GHz tror jag.
Själva tanken med processorn är att den ska vara tillräckligt bra men ändå bara ligga på 3-4 W. Det är så extremt lite att det är löjligt. Hur viktigt är det att packa upp 3 GB rar filmer på kort tid? Sen är processorn optimera för webrendering mm.