Här finns tips och guider för Ubuntu.

söndag 13 januari 2008

Döpa om USB-masslagringsenheter

Jag har en extern iomega HDD Portable 160GB FW400/USB 2.0 hårddisk som jag använder för backup m.m.



När jag pluggar in disken får jag upp detta på skrivbordet



Som ni ser så heter hårddisken 'disk'. Jag vill mycket hellre att disken ska heta iomega 160GB. Jag visar i denna guiden hur man ändrar namnet på USB anslutna masslagringshårdvara till valfritt namn.

Börja med att koppla in din USB-disk. När detta är klart så öppna upp ett terminalfönster (Program --> Tillbehör --> terminal).

Skriv in mount och tryck enter. Du får då upp en en lista med monterade enheter. Min lista ser ut så här



Nu ska du leta upp den enheten du vill byta namn på. I mitt fall så rör det sig om den nedersta raden

/dev/sdb2 on /media/disk type reiserfs (rw,nosuid,nodev)

/media/ är sökvägen och disk namnet på hårddisken. Efter type står det reiserfs vilket är filsystemet som jag använder. Det är viktigt att du har koll på detta för att tillvägagångssättet skiljer sig åt för de olika filsystemen.

Efter att du har lokaliserat disken så ska vi avmontera den.

sudo umount /dev/sdb2

är kommandot för mig. Detta behöver inte stämma för dig, så var noga med att byta ut /dev/sdb2 mot din motsvarande rad.

Efter att detta är klart så skriver du in för filsystemet ReiserFS

sudo reiserfstune -l 'Namnet du vill ge disken' /monteringspunkten

För mig blir kommandot

sudo reiserfstune -l 'iomega 160GB' /dev/sdb2

Nu kommer det komma upp en del text i terminalfönstret, jag fick

leif@Znote-6224W:~$ sudo reiserfstune -l 'iomega 160GB' /dev/sdb2
reiserfstune: Journal device has not been specified. Assuming journal is on the main device (/dev/sdb2).

Current parameters:

Filesystem state: consistent

iomega 160GB: Reiserfs super block in block 16 on 0x812 of format 3.6 with standard journal
Count of blocks on the device: 39072080
Number of bitmaps: 1193
Blocksize: 4096
Free blocks (count of blocks - used [journal, bitmaps, data, reserved] blocks): 30840098
Root block: 11143375
Filesystem is clean
Tree height: 4
Hash function used to sort names: "r5"
Objectid map size 968, max 972
Journal parameters:
Device [0x0]
Magic [0x7b90f1e5]
Size 8193 blocks (including 1 for journal header) (first block 18)
Max transaction length 1024 blocks
Max batch size 900 blocks
Max commit age 30
Blocks reserved by journal: 0
Fs state field: 0x0:
sb_version: 2
inode generation number: 124759
UUID: 3c993ebc-4cd0-4692-9224-e05d0fb35f7e
LABEL: iomega 160GB
Set flags in SB:
ATTRIBUTES CLEAN


Koppla sedan ur disken och koppla in den. Nu ska det nya namnet dyka upp. Så här blev resultatet för mig



Metoden funkar på hårddiskar, USB-minnen, iPods, mp3 spelare m.m.
Här nedan följer de olika kommandona för olika filsystem

FAT32


1. sudo apt-get install mtools
2. sudo mlabel -i /monteringspunkt -s ::
3. sudo mlabel -i /monteringspunkt ::Namn-du-vill-använda
4. sudo mlabel -i /monteringspunkt -s ::

NTFS

1. sudo apt-get install ntfsprogs
2. sudo ntfslabel /monteringspunkt Namn-du-vill-använda

Ext2/Ext3

sudo e2label /monteringspunkt Namn-du-vill-använda

ReiserFS

1. sudo umount /monteringspunkt
2. sudo reiserfstune -l 'Namn-du-vill-använda' /monteringspunkt

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fräsigt! När jag får tid över ska jag döpa alla mina externa lagringsenheter. Tack för tips. :)

Anonym sa...

Två frågor

1. Hur vet man vilken hårdvara som fungerar med unbunt? Ljudkort, grafikkort osv?

2. Finns det ikontema du använder som standard?

Bossieman sa...

@anonym:
1. Lättast så googlar man på den specifika hårdvaran och lägger till ubuntu i sökningen.

2. Nej, det är ett nerladdat tema.

Phlad1934 sa...

Väldigt bra guide! Tack! Har inköpt en WD My Book Essential 2.0 500GB som jag nu precis bytt namn på från disk till "My Book 500GB"..
Den är NTFS formaterad och för att det skulle gå att byta namn var jag tvungen avmontera den + köra force (tvingat) kommando som lyder såhär..

sudo ntfslabel -f /dev/sdb1 'MyBook 500GB'

Tack för tipset ännu en gång! Jag älskar dina bloggar!

Anonym sa...

You can just right click on the disk icon and select Properties and change it from there. I have only tested this with an ext3 disk, but with gnomevfs I don't see why this wouldn't work with other filesystems.

Anonym sa...

Tackar för tipset! /axel

Anonym sa...

Det som du kallar monteringspunkt är enhetsnoden, monteringspunkten är katalogen där den monteras.