Här finns tips och guider för Ubuntu.

söndag 16 december 2007

Miro - Webb TV

Kolla in nedanstående film och se om ni tycker detta verkar intressant.





Om ni tycker det verkar intressant och ni vill installera Miro så gör ni så här.

System --> Administration --> Programvarukällor

Gå till fliken Tredjepartsprogramvara. Klicka på Lägg till... och skriv in raden:

deb http://ftp.osuosl.org/pub/pculture.org/miro/linux/repositories/ubuntu gutsy/

Klicka därefter på Stäng och låt Ubuntu läsa om programvarukällorna. Installera sedan Miro via Synaptic. Du finner sedan Miro under Program --> Ljud och Video --> Miro. Om du inte finner miro där så testa att starta om datorn.

Efter att ha testat programmet några dagar så är jag mycket nöjd. Det finns en hel del bra kanaler, en av mina absoluta favoriter är WebbAlert



som på ca 5 minuter sammanfattar allt av värde som hänt inom Internet senaste dygnet. Helt underbart att sätta sig vid datorn, se att dagens avsnitt är nerladdat och klart att visas.
En annan funktion är att programmet tar numera hand om mina torrents och sköter nerladdningen av dem. Detta borde dock ha varit ett val och inte blivit default vid installationen. Så om du undrar vad dina torrents tar vägen och varför dom inte hamnar i ditt standardtorrentprogram så är det för att de laddas ner av Miro.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tack för din sida, hjälper mig mycket..
En nybörjarfråga bara.. vad är skillnaden mellan att installera som du beskriver och att gå in på lägg till ta bort program och installera den vägen?

Bossieman sa...

@jeppe
Tror inte det är någon skillnad alls.

p sa...

Miro verkar väldigt bra. Funkar utmärkt på min laptop som kör XP. Kan inte rekommendera den till Kubuntu dock. Vet ej om det är KDE eller Kubuntu-relaterat, men spelaren startar inte ens.
Ska tanka ner källkoden imorrn och testa.

Åskar sa...

Hej!
Tänkte bara tipsa om en lösning på ett problem som uppom för mig.. När jag startade miro stängdes det ner av sig själv ganska fort och när jag startade det från en terminal var det sista jag såg det här:
WARNING downloader: connection closed -- quitting
INFO Shutting down downloaders...

Det här löses genom att först installera icedtea-java7-plugin och sedan köra sudo update-alternatives --config java och välja icedteapluginet

Anonym sa...

Åskar
Tack för tipset