Här finns tips och guider för Ubuntu.

fredag 30 november 2007

Att göra en komplett säkerhetskopia av datorn eller en Liveskiva av din installation

Det finns många olika anledningar att göra en säkerhetskopia av sitt system. Säkerheten att veta att det gör inget att jag testar det ena eller det andra, man har kanske väldigt viktiga dokument som bara inte får försvinna eller man kanske bara vill ha en säkerhetskopia för säkerhets skull.

I denna guiden kommer jag visa hur man gör en komplett säkerhetskopia av sitt system samt hur man skapar en live-skiva av sin installation.

För att denna guide ska fungera så behöver du följande:

1. En Ubuntu 7.10 skiva
2. En extern hårddisk med gott om utrymme eller gott om utrymme i katalogen /home/
3. Internet


Jag kommer visa hur man gör med en extern hårddisk som exempel. Jag använder en Iomega HDD Portable 160GB FW400/USB 2.0 för ändamålet.



Börja med att starta upp System --> Administration --> Programvarukällor och gå till fliken Tredjepartsprogramvara. Klicka där på Lägg till... och skriv in i fönstret som dyker upp följande:

deb http://www.remastersys.klikit.org/repository remastersys/

Klicka därefter på Lägg till källa. Klicka sedan på Stäng och du kommer bli tillfrågad om att Läsa om eller inte. Välj alternativet läs om.
När detta är klart starta upp synaptic via System --> Administration --> Pakethateraren Synaptic. Klicka på Sök och skriv in remastersys och markera programmet för installation. Tryck därefter Verkställ och vänta på att installationen slutförs.

Starta nu upp en terminal via Program --> Tillbehör --> Terminal

Om du använder en extern hårddisk så behöver du montera den i en katalog (Om du inte använder en extern hårddisk, d.v.s. du använder katalogen /home så kan du hoppa till Om du vill göra en live-skiva med...)
Om din externa hårddisk redan är monterad under /mnt eller /media så kan du hoppa över det här steget och fortsätta på För att remastersys ska skriva till.

OBS: Det är viktigt att din externa hårddisk är monterad under antingen /mnt eller /media, detta för att programmet hoppar över dessa kataloger när den gör säkerhetskopian. Jag visar här hur jag har monterat min externa hårddisk och gett den ett eget namn (Iomega160GB).
Börja med att skapa en katalog där du vill ha backupen.
Jag använder här som exempel /media/Iomega160GB.

Skriv in i terminalen

cd /


Följt av

sudo mkdir /media/Iomega160GB

Detta skapar en mapp med namnet Iomega160GB i din /media/ katalog.

Skriv därefter in följande i terminalfönstret:

blkid

Detta kommer att generera UUID idetiteter för dina hårddiskar och partioner. Leta upp den UUID som motsvarar den hårddisk som ska vara Backup.
För mig ser det ut så här



Min externa hårddisk har är /dev/sdb2

Skriv nu in i terminalen

sudo gedit fstab /etc/fstab

och tryck Enter. Ett textdokument öppnas upp. Vi ska nu lägga till den externa hårddisken här. För mig blir resultatet så här:



Jag har skrivit in koden för UUID för min externa hårddisk och har lagt till monteringspunkten /media/Iomega160GB (samma namn som när jag skapade mappen tidigare)
(Om du inte kan något om filsystem eller sådant så googla detta, exemplet jag ger utgår från att hårddisken är formaterad i ReiserFS filormat)
Spara filen och starta sedan om datorn. När du startat om datorn ska du nu kunna gå in på din externa hårddisk via filhanteraren. Du hittar den i din /media katalog med namnet Iomega160GB.




För att remastersys ska skriva till din externa hårddisk behöver vi skapa en symbolisk länk till din externa hårddisk (för remastersys skriver till /home/ default)
Skriv in följande i en terminal:

cd /home

Följt av

sudo ln -s /media/Iomega160GB/ remastersys

Detta kommer att se till att programmet skriver till /media/Iomega160GB/ istället för /home/ när den skapar ISO filen.

Om du nu går till /home så ska det se ut så här:



Ändra nu rättigheterna på disken Tryck Alt + F2 och skriv in gksudo nautilus



och tryck enter. Ett fönster poppar upp. Leta upp din externa hårddisk (min befinner sig under /Backup) och högerklicka på mappen som motsvarar din hårddisk och välj egenskaper och fyll i så att det ser ut så här



Klicka sedan stäng. Återgå nu till terminalen.

Om du vill göra en live-skiva att ge bort till kompisar kör du kommandot

sudo remastersys dist

Vill du göra en liveskiva som är en hel backup med alla dina inställningar skriver du in

sudo remastersys backup


Datorn kommer nu att arbeta på och räkna med ett par timmar innan det är klart. När allt är klart kommer du ha en iso fil på din externa hårddisk eller i din hemkatalog beroende på vilket alternativ du valde.

När allt är klart och du bränt avbilden så kör i en terminal

sudo remastersys clean


för att ta bort alla filerna remastersys skapade inklusive iSO filen.

Några saker att tänka på är att grafikkortsdrivrutinerna inte kommer att vara aktiverade när du kör din Live-skiva.
När du gör en backup av ditt system med kommandot sudo remaster backup så se till att du har ställt in så att du loggar in automatiskt innan du gör backupen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör man sedan för att återställa från den här backupen efter en krasch?

Bossieman sa...

Bränn ISO filen på en CD/DVD och låt den boota up. Kör sedan System -- > Administration --> Installera

Anonym sa...

Tjenare!
Tar den med /home när den gör backup?
Om man inte väljer autologgin innan man gör en backup så lär man skriva in lösen för att komma in i livecdn eller?

Bossieman sa...

Gör du en backup så tar den med home :) Annars vore det ju inte en backup.

Om du inte har autologin på så funkar det inte med lösen. Detta är nån slags bugg.

Anonym sa...

Okej, Hur väljer jag så att jag har autologgin då?
P.S Din blogg är bäst :)

Bossieman sa...

System --Administration -- Inloggningsfönster. Sedan letar du upp autoinloggning och väljer dig där.

Anonym sa...

Verkar som ett smidigt sätt att ta backup men Live skivan som skapas startar upp i ett skal med promt.

Ser ut enligt nedan.

----------------------------------------
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-5 Ubuntu7) Built-in shell (ash)

(initramfs)
---------------------------------------

Bör den inte starta upp på samma sätt som Ubuntu 7.10 live skivan?

Anonym sa...

Hur stor blir iso:n efter att man gör en back-up?
Får den plats på en cd/dvd sen?

Bossieman sa...

Jag vet faktiskt inte varför den inte blir exakt som en 7.10 liveskiva o början. Min backup blev på 1.7GB och den får ju lätt plats på en DVD. Problem om man har massa filmer och annat i hemmakatalogen.

Anonym sa...

Hur mycket plats hade du använt av din hårddisk?
För jag antar att den komprimeras lite, eller? :S

helgonblomma sa...

version 2.0 är ännu bättre och fixar en del småproblem som fanns - men installera inte från Mints romeo-repository utan direkt från Klikits repository för att få den senaste versionen!

http://www.remastersys.klikit.org/

//helgonblomma

Anonym sa...

En riktigt obehaglig sak hände när jag körde med "dist"-parametern. Allt innehåll i min home-katalog rensades! Som lök på laxen så hade jag för stunden en mount till en rätt stor enhet där...vars innehåll också raderades.

Lagom kul och inte så lite ironiskt med tanke på att jag använde remastersys för säkerhets skull inför uppgradering till Hardy Heron. *suck*