Här finns tips och guider för Ubuntu.

torsdag 3 januari 2008

Logitech QuickCam Pro 9000 + Skype, aMSN m.fl.

Under en lång tid har det varit besvärligt med webbkameror och GNU/Linux. Vissa kameror funkar bra, vissa funkar inte alls. det är verkligen inte lätt att veta vad man ska satsa på om man vill använda en webbkamera i Ubuntu.
En hel del har hänt den senaste tiden och det ser allt bättre och bättre ut. När Skype nu idagsläget (Januari 2008) erbjuder en beta av Skype med videostöd så var det för min del dags att införskaffa en webbkamera.

Jag ville ha en kamera som inte var för dyr, har bra bildkvalité, anpassad för laptops och fungera med Skype.
Jag stötte på den här wikin och läste igenom den. Efter en del googlande så fastnade jag för Logitech QuickCam Pro 9000. Kameran är lite dyr men man får en hel del för pengarna, vad sägs om:

Carl Zeiss®-objektiv med autofokus (funkar ej i GNU/Linux)
Inbyggd mikrofon med RightSound™-teknik
Ställbar skärmklämma
Videoupplösning: 960x720@30 fps (Är osäker på fps max i Ubuntu här)
2-megapixelsensor med RightLight™ 2-teknik för ultrahög upplösning
Färger: 24-bitars True Color
Bildrutehastighet: Upp till 30 bildrutor per sekund
Stillbildsupplösning: 8 miljoner bildpunkter (programinterpolerad) (Verkar ej fungera i GNU/Linux)


Här är lite bilder på kameran





Enligt wikin så är statusen på kameran Works perfectly



Detta är en klar överdrift. Jag har upptäckt ett par saker under mina dagar med kameran. För det första så måste du om du har ett Nvidia grafikkort ha aktiverat grafikkortet för att få bild i Skype. Jag upptäckte detta då jag avaktiverade mitt grafikkort för att se om det påverkade kameran. Så länge grafikkortet är aktiverat så funkar kameran direkt i Skype, inget behövs installeras överhuvudtaget.
Jag har ett ganska krångligt ljudkort som jag har skrivit om tidigare och som under en tid endast gick att få igång med hjälp av mitt skript som kompilerade de senaste ALSA drivrutinerna. Skriptet jag skrev ihop till mitt ljudkort har resulterat i att Ubuntu inte fattar att webbkameran även har en mikrofon.
Som tur är så tipsade jronnholm mig om att man numera kan få igång ljudkortet genom att installera linux-backports-modules. Efter att ha installerat detta så funkar mikrofonen i Skype.



Jag har lagt upp en ljudfil från mikrofonen så att ni själva kan avgöra ljudkvalitén. Klicka här för exemplet.

Idagsläget med Beta 2.0.0.27 så krashar videoöverföringen efter ca 10 sekunder när jag använder kameran i Skype. Jag kan fortfarande se den andres kamera och ljudet fungerar men bilden fryser för mottagaren. Förhoppningsvis så är detta löst när Skype 2 släpps.
Uppdatering: Om den jag pratar med inte använder egen webbkamera så krashar inte videoöverföringen.

För att testa själva kameran och dess videokvalité i Ubuntu så fick jag ägna en hel del tid för att finna något bra. Camorama 0.18 som finns i repositoryn lyckades inte detektera kameran. Även efter att jag kompillerat senaste versionen 0.19 så fick jag samma felmeddelande



Jag hittade ett program som heter cheese och testade det. Programmet hade inga problem att hitta kameran men kvalitén var riktigt usel. Se det här exemplet.

Det måste dock gå att få mycket bättre kvalité, se t.ex. den här videon som kör samma program



Nästa som jag testade var luvcvideo och nu höjdes kvalitén mycket.
Här är en videosnutt på resultatet. Här är en bild tagen med programmet i samma upplösning som filmen (960x720).



Ett annat program jag testade var camstream men det funkade inte. XawTV funka inte heller, ingen av dessa program detekterade kameran.

Jag installerade aMSN och testade kameran i inställningarna med gott resultat



Har inte kunnat testa aMSN live då jag saknar MSN konto men troligtvis fungerar kameran eftersom den detekterades korrekt.

Ett program som fungerar väldigt bra är Kopete och video över Yahoo protokollet. Bilden är från början väldigt 'färgglad'



men med hjälp av det inbyggda verktygen i Kopete så blir bilden så här



Stödet för kameran kommer säkerligen att bli bättre med tiden och fler och fler applikationer kommer säkerligen att vara kompatibel med kameran framöver.

Efter att ha sett den här videon



är jag redigt sugen på att installera windows i Virtualbox bara för att testa den fullt ut.

Förhoppningsvis så kan jag få igång kameran så bra att det går att skapa högkvalitativa videopodcasts.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena...jag är jämt inne på din sida och kollar om det finns något nytt och leka med i ubuntu världen och jag vill bara säga att KEEP THE GOOD WORK 2008! Annars vill jag säga att hårdvara stödet måste förbättras på alla fronter om Ubuntu ska bli en riktigt Desktop OS . Personligen vill jag aldrig mer blicka tillbaka till M$ men har inget val då jag måste använda Skype med min inbyggda webkamera. Sen är kanske inte "genomsnitts" användare intresserad av att forska i drivrutiner. Tack vare siter som denna kan vi gemensamt sprida det goda ordet om Ubuntu vidare! Peace

Unknown sa...

Finfin sida det här!
Jag sitter själv och försöker göra det du lyckats med. Var fick du fatt på "luvcvideo"?

// Daniel

Bossieman sa...

@daniel: http://ftp.gva.es/mirror/debian/pool/main/l/luvcview/

Unknown sa...

Tack Bossieman!

Jag är Linux/Ubuntu-novis men om du har någon
input i mitt huvudbry nedan vore jag tacksam.

Jag verkar ha strulat ihop något när jag
försökte installera drivrutinerna. Jag använde mig
utav den här sidan:

https://help.ubuntu.com/community/UVC#head-5b809a5ceda87b4d0178626cf333c6865f975a60

Något har dock gått fel för när jag kör luvcview från
terminalfönstret får jag:

luvcview version 0.2.1
Video driver: x11
A window manager is available
video /dev/video0
ERROR opening V4L interface
: No such file or directory


Vilket stämmer. Jag har ingen /dev/video0-mapp.

Hur felsöker samt ominstallarer jag drivrutinerna på lättast sätt?
Jag är säker på att själv USB-uttaget fungerar.

// Daniel

Bossieman sa...

Ojdå, det där verkar bli jobbigt. Jag ser att det har ändrats och donats i makefilen. Funkar kameran i Skype/Kopete/aMSN nu?

Unknown sa...

Hej Bossieman!

Jag har varit väck och kunde först nu sätta mig vid burken. Till min glädje upptäcker jag att jag bara glömde att köra modprobe -r.

Nu funkar det i uvcview och i Skype.

Tackar!
// Daniel

Anonym sa...

Hej!

Tänkte tipsa om ett program (variant liknande luvcvideo) med grafisk gränssnitt för logitech pro 9000 som verkar intressant.Fungerar tillsammans med v4l2.

http://www.mail-archive.com/linux-uvc-devel@lists.berlios.de/msg02627.html

//

magnus@mdmm.se