Här finns tips och guider för Ubuntu.

måndag 10 december 2007

Swiftweasel - En optimerad Firefox


Swiftweasel är en processoroptimerad version av Firefox. Swiftweasel är 100% kompatibel med Firefox teman, plugins och tillägg.
Jag har använt Swiftweasel ett tag nu och min erfarenhet är att Swiftweasel är snabbare och klart mer stabilt än Firefox.

För att installera Swiftweasel gör du på följande sätt.
System --> Administration --> Programvarukällor. Gå därefter till fliken Tredjepartsprogramvara och lägg till följande källa.

deb http://download.tuxfamily.org/swiftweasel gutsy multiverse



När detta är klart och du har låtit programvarukällorna läsas om så startar du upp Synaptics, System --> Administration --> Pakethanteraren Synaptic.

Sök på Swiftweasel och du får upp



Nu ska du installera den Swiftweasel som motsvarar din processor.

Amd64
--> AMD 64 och AMD 64x2
Athlon-XP --> 32-bit Athlon och 32-bit Athlon XP
Opteron --> AMD Opteron
K6 --> AMD K6
Pentium 3 --> Pentium III, Celeron II (Coppermine och Tualatin) baserade på pentium 3
Pentium 3m --> Pentium 3 mobile och Celeron mobile
Pentium 4 --> Pentium 4 och Celerons IIII (Willamette och Northwood) baserade på pentium 4
Prescott --> Core Duo (32bit) och Celeron D (64bit)
Nocona --> Intel 64bit chips samt Core 2 Duo

Efter att du hittat vilken version som passar dig så markera paketet för installation.
Starta sedan upp Swiftweasel via Program --> Internet.

För att få Svenskt Swiftweasel gör du så här. Gå till denna sidan, klicka på den version som du har. Klicka därefter på linux-i686. Klicka därefter på xpi och slutligen på sv-SE.xpi. Tillåt popup och installera språkstödet. Skriv därefter i adressfältet about:config och tryck enter. I sökfältet skriver du nu in general.useragent.locale och dubbelklickar på resultatraden och skriv in sv-SE. Starta om Swiftweasel och du har den på svenska nu.
För svensk ordlista installera denna.

22 kommentarer:

suge sa...

vad för skillnad mot swiftfox? om man kör swiftfox borde man gå över till swiftweasel?

Anonym sa...

Tack så mycket för tipset, jag hade precis börjat bli irriterad på kära gamla firefox för att det av någon anledning varit väldigt segt och icke-responsivt i Ubuntu (men inte i windows, märkligt; men det verkar som att flash fungerar ganska bristfälligt (med Adobes flash) i Ubuntu för mig).

Jag har installerat Swiftweasel nu, och tycker att det flyter väldigt fint, jag är nöjd, för det känns som att webläsaren har lättat lite. ^^ Det var ovant i början för vissa inställningar i Weasel är förkonfigurerade lite annorlunda, men efter att ha bråkat lite med konfigurationen så känner jag mig nöjd.

Jag undrar förstås också vad skillnaden mot Swiftfox är?

Anonym sa...

Sedan hittar jag inte filerna som du säger att man ska hämta på den sidan som du beskriver. Antingen är jag jättesnurrig, eller så finns dom inte för min version... Inte hela världen däremot.

Bossieman sa...

Sara: Kör du senaste versionen 2.0.0.11? Eller vilken version kör du?

Bossieman sa...

För er som undrar vad skillnaden mellan Swiftweasel och Swiftfox är så är Swiftweasel har en mycket mycket friare licens som tillåter dig att modifiera och sprida koden, MPL (Mozilla Public Licence) - http://opensource.org/licenses/mozilla1.0.html

medans Swiftfox är långt mer restriktiv.
Sedan verkar Swiftweasel vara snabbare och stabilare än Swiftfox.

Anonym sa...

Ja, det är senaste versionen jag har, men jag märkte nu att jag nog var lite dum i huvudet (på grund av trötthet) igår när jag skulle leta efter filen, jag gick in i mappen sv-SE och letade efter xpi i den.. :S :} Så det var fel av mig, jag hittar dom nu.

Ett annat relaterat tips som jag upptäckte i samband med detta är att det finns ett "apt-get"-liknande program som man kan använda till att kompilera de vanliga paketprogrammen själv, optimerade efter just sin processor, nämligen apt-build. Se här för en beskrivning:

http://julien.danjou.info/article-apt-build.html

Sidan handlar om Debian, men (just därför) finns det också att skaffa i Ubuntu. (Tyvärr har jag inte kommit på vilken processortyp jag ska välja än, jag har en duron-processor, vilket inte finns bland de förvalda alternativen...)

Anonym sa...

Swiftweasel är debians svar på firefox (dom fick inte använda namnet firefox) SW har också stöd för amd64, vilket inte swiftfox har

Anonym sa...

Efter att min sambo startade firefox som är installerat som standard i Ubuntu så är vissa sidor på engelska (tex spaces.live.com ). Och jag hittar inget bra sätt att lösa det :( Jag har testat att ställa in Quick locale switcher på svenska med lika "#¤% så är det på engelska.. Snälla hjälp mig.

Bossieman sa...

@dasslock: Tror det är så enkelt som att microsoft inte kodar hTml koden enligt standarden.

Anonym sa...

Så det finns inget jag kan göra? Jag försöker få sambon att gå med på att byta helt till Ubuntu. Men hon vill ha saker på ett spec. sätt. Tex saknar hon "spacesknappen" som finns i msn messenger. Jag har kollat runt och det verkar som att amsn kanske kommer med någon lösning snart. Men det där att det är på engelska stör mest :P Nåja jag får väl installera alla virusskydd och brandväggsprog. i windows för att känna mig någolunda säker :)

Bossieman sa...

@dasslock: Du kan ju alltid göra en clean install av Windows xp och sedan låta henne själv lösa Virus/Trojaner och spywareproblemen. Sedan när hon tröttnat så kan du prata ubuntu med henne.

p sa...

Snubblade över Swiftweasel efter det Swiftfox slutade fungera bra när jag uppgraderat till Kubuntu 7.10.
Får säga att jag mycket nöjd med hur den smider.
Keep it up Bossieman.

Anonym sa...

Tack, äntligen fungerade Firefox (Swiftweasel) i Ubuntu 7.10. Jag skulle iofs vilja veta vad som krånglade i Firefox (Adobe Flash?). Dessutom, kan man verkligen lita på Swiftweasels säkerhetsnivå som i Firefox?

Unknown sa...

När jag startar Swiftweasel så kommer detta upp:

"Could not initialize the browser's security component. The most likely cause is problems with files in your browser's profile directory. Please check that this directory has no read/write restrictions and your hard disk is not full or close to full. It is recommended that you exit the browser and fix the problem. If you continue to use this browser session, you might see incorrect browser behavior when accessing security features."

Jag har försökt lösa det men inte lyckats. Kanske någon vet?

Anonym sa...

Swiftweasel på svenska? Hur gör man?
=8) Tack

Jag är litte ny i linux men hunnit bli en stor fans redan. Kan inte fatta att jag inte börgat tiddigare .

Anonym sa...

Jag hittade svenska språkfilen på http://swiftweasel.wiki.sourceforge.net/Other+Languages dit jag klickade mig via Swiftweasels startsida. Prova där anonym_2

mvh anonym_3 ;)

Anonym sa...

Detta verkar intressant, undrar bara om en liten sak. Jag har en intel quad, q6600, vilken swiftweasel skall jag använda då?
Känner att jag inte har koll på namnen som i listan, prescott eller nocona gissar jag på???

Anonym sa...

swiftweasel är fint, men jag har lite svårt att få java att fungera med det, genom din guide. har lagt pluginet i /iceweasel/plugins vilket var det enda som verkade stämma överens, trots detta är java dött. en liten uppdatering av browserrelaterade guider med sw-hjälp vore ett väldigt trevligt tillägg här i mecka.

Bossieman sa...

@nubben: Den ska ligga i /swiftweasel/plugins

Anonym sa...

Helskumt jag har gjort installationen men det finns inget i Program/internet. Gjorde sammasak på min laptop då funkade det fint.

Nummerskylt sa...

Hade problem att spela java-spel på blip.se med firefox, swiftfox och swiftweasel. Efter att ha följt instruktionerna på deras hemsida fungerade det ändå inte. Fönstret kommer upp coh allt laddas som det ska, men den får ingen kontakt med servern, står det. Jag avaktiverade då den svenska översättningen och efter det fungerade det. På en annan dator hade jag dessutom brittiskt språkpaket installerat, men inte heller detta verkade fungera. Inget språkpaket alls verkade vara modellen i detta fall.

Anonym sa...

Tack för tipset! Riktigt bra =)