Här finns tips och guider för Ubuntu.

fredag 27 mars 2009

Kryptering i Pidgin

Numera försöker jag få så många bekanta som möjligt att prata krypterat med mig via Pidgin.
Detta kan fixas enkelt genom att installera följande paket; pidgin-encryption och pidgin-otr.

För att installera dem, klicka först på denna länk och därefter på denna

När dessa är installerade, starta upp pidgin och gå till Verktyg --> Insticksmoduler och klicka i Kryptering och Off-the-Record-meddelande



Starta nu om Pidgin. Starta sedan upp en chat med en vän. Du bör nu se att det finns en ruta i högra delen av chattfönstret som heter Not Private.



Vänsterklicka på denna och välj Starta privat konversation.
Det bör se ut liknande detta



När motpartnern lyckats med samma sak kommer statusen ändras till unverified. Vänsterklicka på unverified och väl Authenticate. Det komemr då dyka upp ett nytt fönster. Välj nu en fråga.



Om din kompis svarar rätt så bör resultatet bli



Nu ber du din kompis göra samma sak för att verifiera från sitt håll.



Som ni ser i bilden ovan så står det numera "Privat". Ingen kan se vad ni chattar om.

Går jag in i historiken i mitt gmail-konto och tittar på vår chatt så ser den ut så här

4 kommentarer:

Anonym sa...

vrf installera otr när det räcker med pidgin-encrypt?

Richard sa...

Tack för en bra blogg!

Vad kan man göra om man vill ha krypterad kommunikation men inte vill autentisera? Alltså, om jag bedömer risken för bedragare och man-in-the-middle-attack vara liten, men att jag inte vill att texten ska skickas i klartext (jag bedömer risken för folk som sniffar trafiken vara större)? Jag ser ärligt talat inte att man orkar autentisera varje gång man har en konversation... och då är risken klart större att man droppar det helt.

Bossieman sa...

@Richard

Du behöver bara autentisera en gång. Nästa gång du chattar med personen är det redan klart. Så du behöver bara autentisiera en gång/kontakt

Richard sa...

Ahh... ok! Det gör ju saken klart smidigare. Tack för svar!